מרכזי הלמידה

מרכז סביבה ואדם

מרכז סביבה ואדם בנווה צאלים כולל חממה, גינות ירק ונוי, גינת פרפרים ופרגולה מרווחת המשמשת גם ככיתת לימוד. המרכז הוקם מתוך הכרה כי לטבע יש כוחות מרפאים. ליווי תהליכי הצמיחה וההתפתחות של הצמחים מצמיח גם אצל העוסקים בכך כוחות ותובנות לגבי עצמם ויכולותיהם.

גידול וטיפוח של צמחים תורם במישור נפשי, גופני ורוחני: ניתן להיעזר בצמחים למרפא, להשתמש בהם למאכל וליהנות מהאסתטיקה והיופי שבהם. כמו כן, השלבים השונים שעובר הצמח בהתפתחותו מזרע קטן, לנבט רך ואז לצמח בוגר הפורח ונותן פרי, מקבילים לשלבים אותם עוברים הילדים תוך כדי עבודתם במרכז ובמהלך שנותיהם בנווה צאלים.

הפעילויות שלנו

תקינות מתמדת

מדי בוקר במסגרת התקינות המתמדת, אנו זורעות זרעים, מכינות ייחורים של צמחים, מעשבות בערוגות, מחדשות ומשקמות עציצים וצמחים ומכינות את המקום ליום פעילות חדש.

האפשרות ליצור ולהצמיח יש מאין יום-יום, לזהות ולהבחין בין צמח המאכל או המרפא ובין העשבים המקיפים אותו, לחזור ולעשב יום אחר יום את עשבי הבר שפוגעים בצמיחתם של הצמחים ששתלנו בגינות, להעביר צמח שגדל לעציץ גדול יותר שיאפשר לו לגדול ולהתפתח לעוד שלב, למצוא תכונות מרפא גם בעשב הכי פשוט בגינה, להתחבר לעוצמות שיש לאדמה ולטבע לגדל ולהיטיב – כל אלה יוצרים אצל הילדים מרחב של תיקון, התפתחות וצמיחה.

למידה

במהלך היום מתקיימת במרכז למידה הן בקבוצות והן באופן יחידני. הלמידה משלבת תכנים עיוניים עם תכנים מעשיים וחווייתיים. הצמחים במרכז מזמנים מגוון רחב של אפשרויות ללמידה:
אפשר לגשת לצמח מהכיוון העיוני-הבוטני וללמוד את שמו בעברית, באנגלית ובלועזית. אנו יכולים ללמוד על משפחתו ומאפייניה ולהגיע עד מאפייני הממלכה (ממלכת הצמחים) ושם להפליג לתכונות כלליות של צמחים, ללמוד על תהליכים פיזיולוגיים המתרחשים בהם כמו פוטוסינתזה ונשימה, ללמוד על מחזור הרבייה ועל דרכים להפצת זרעים וכן הלאה. תכנים מסוג זה אנו לומדים בחלק העיוני של תעודת הגמר בחקלאות.
על אותו הצמח אפשר גם ללמוד מהפן המעשי-תפקודי, על ידי ליווי מחזור החיים שלו. הילדים בוחרים צמחים אותם הם רוצים לגדל בערוגתם האישית, ומלווים את צמיחתם וגדילתם לאורך השנה. הם מכינים את הערוגות, זורעים, מעשבים, מדשנים ולבסוף גם קוצרים את פירות עמלם. למידה זו באה לידי ביטוי בחלק המעשי של תעודת הגמר בחקלאות, בחוג מהגינה לצלחת ובפרויקטים האישיים של הילדים.

צמחים אפשר גם ללמוד באמצעות החושים: אפשר להריח אותם, למשש, לרשום ולצייר וכמובן גם לבשל ולאפות איתם מטעמים בריאים ומחזקים. הלמידה דרך החושים היא הלמידה העוצמתית ביותר. ילדים אשר רושמים או מציירים צמח מתוך התבוננות, אשר מזהים את ריחו הייחודי וטעמו האופייני, יידעו גם בבגרותם לזהות את הצמח כאשר יפגשו אותו בשנית. למידה מסוג זה אנו מקיימים בחוג צמחי מרפא ובחוג איזון ומזון. דרך נוספת ללמוד את הצמח היא הדרך היצירתית-אמנותית. בעבודה האמנותית עם חומרים מהטבע יש אלמנט מרפא. הפירות, הענפים, הזרעים, האצטרובלים, הקונכיות והצדפים היו פעם חלק מגוף חי ונושם. הם ספגו לתוכם את חום השמש, את חיותם של המים, היו חלק מהמחזוריות של הטבע. למידה מסוג זה מתקיימת בחוג חומר וטבע.

מחזור והתחדשות

“זבל של אחד הוא אוצר של אחר”

במרכז סביבה ואדם אנחנו שואפים להיות כמה שיותר קרובים לטבע ולהתחבר למחזוריות שבו. את הזבל האורגני הכולל גזם צמחים, עשבים, שאריות מזון ונייר ופסולת בעלי חיים המגיעה ממרכז החי אנו משליכים לקומפוסטרים שנבנו במרכז ומייצרים ממנו קומפוסט עבור הצמחים. המים בהם אנו משתמשים בכיור זורמים היישר לגינת הפרפרים ומשקים את הצמחים שגדלים בה. אחת האהבות הגדולות שלנו היא איסוף כלים וחפצים ישנים שאנשים השליכו לזבל, חידוש שלהם והפיכתם לכלים לעציצים.

צמחי מרפא

עוד מראשית ימיו למד האדם להשתמש בסגולות הצמחים השונים בכדי לרפא מכאובי גוף ונפש. לכל צמח אוסף תכונות ייחודי שהתפתח אצלו במהלך האבולוציה: מראה, טעם, ריח, חומרים המשמשים אותו למשיכה של מאביקים או לדחייה של מזיקים ועוד. במרכז שלנו שתלנו צמחי מרפא שונים: לואיזה, לימונית, זוטה לבנה, מרווה משולשת, אזוב מצוי, סמבוק שחור ועוד. שמחנו גם בכל עשב בר בעל סגולות מרפא שהגיע אלינו באקראי כמו הסרפד, רגלת הגינה, הלחך וחסת המצפן, ואיפשרנו לו לגדול אצלנו. מדי שבוע אנו מקיימות במרכז חוגים בנושא צמחי מרפא ואיזון ומזון מהטבע, אשר בהם אנו לומדים לזהות את הצמחים, להכיר את סגולותיהם ולהתנסות בדרכי השימוש בהם.